Bir şeyi adamak iki türlü olur: Mutlak adak, şarta bağlı adak
1- Mutlak adak: Allahü teâlâ için, bir sene oruç tutacağım, demek gibidir Bir şarta bağlı değildir Bunu söylerken, kastetmese de, söz arasında dilinden çıkmış ise de, yapması vâcib olur Çünkü, adakta niyetsiz, düşünmeden söylemek, ciddî, istiyerek söylemek gibidir Hattâ, Allahü teâlâ için, bir gün oruç tutmak üzerime borç olsun, diyeceği yerde, bir ay oruç tutmak diye ağzından çıksa, bir ay tutması lâzım olur
Şarta bağlı olmıyan adağı, fakîr olsa da, hemen yapması lâzım olur Yapmadan ölüm hâli gelirse, keffâret için vasıyet lâzım olur
2- Şarta bağlı olan adak: Murâd edilen, istenilen şart hâsıl olunca, yerine gelince adağı yerine getirmesi lâzım olur Yerine getirmeyip, yemîn keffâreti yapması da câizdirşarta bağlı olan adak, şart edilen şeye karşılık olarak yapılmamalı, Allahü teâlâya şükür olarak yapılmalıdır
Şarta bağlı olan adağı, şart hâsıl olmadan önce yapmak câiz değildir Meselâ, (Hastam iyi olursa, Allah için şu kadar sadaka vermek ve sevâbını seyyid Ahmed Bedevî hazretlerine bağışlamak adağım olsun) deyip, hasta iyi olmadan önce adağını yapması câiz olmaz Hasta iyi olduktan sonra yapması lâzım olur
Adak eti
Soru: Adak etinden kimler yiyemez?
Cevap: Fakîr veya zengin, adakta bulunursa, adak hayvanın etinden yiyemez ve zekât verilmesi câiz olmayan anasına, babasına, evlâtlarına, kocasına veya karısına, fakîr olsalar da, yediremez Yerse veya bunlara yedirirse yenilen etin kıymetini, fakîrlere sadaka verir Akrabâsından ve evinde bulunanlardan, zekâtını vermesi câiz olan büyük, küçük herkes yiyebilir Bunların içinde zengin olanlar yiyemez Yerlerse, adak sahibi, bunların yediklerinin kıymetini fakîrlere verir
Fakîre verirken bunun adak bedeli olduğunu söylemek gerekmez"Hediyedir" dense de câizdir